دسته‌بندی نشده

خواص آلوئه ورا برای اگزما

خارش بی وقفه لکه های قرمز رنگ اگزما و کشیدن ناخن بر روی این نواحی، می تواند پوست بدن را بیش از پیش آسیب پذیر کند اما بیماری اگزما که هر از گاهی راهی برای ظاهر شدن بر روی پوست بدن ما پیدا می کند، چطور التیام می یابد؟ از چه راهی می توانیم لکه های قرمز رنگ ناشی از اگزما را بهبود ببخشیم؟

برای رسیدن به پاسخ این سوالات، لازم است ابتدا با معجزه ای پنهان در دل طبیعت به نام گیاه آلوئه ورا آشنا شویم. هر چند که انواع آلوئه ورا بسیار متنوع اند و هر کدام خواص متفاوتی دارند اما آلوئه ورا از نژاد باربادنسیس میلر می تواند به عنوان عاملی برای بهبود دهندگی اگزما تلقی شود. پس اگر خارش های سرسام آور اگزما شما را هم به ستوه آورده است، ادامه این مقاله را بخوانید تا با خواص آلوئه ورا برای اگزما بیشتر آشنا شوید.


بیماری اگزما چیست؟

بیماری اگزما

نام اگزما یا درماتیت، به نوعی بیماری پوستی اطلاق می شود که علائم آن با خشکی، خارش و قرمزی پوست همراه است. همچنین این بیماری گاها به صورت بثورات خفیف یا شدید و طولانی مدت، نواحی مختلفی از پوست بدن را در بر می گیرد اما در مورد اگزما نکته جالبی که وجود دارد این است که بیماری اگزما تنها در بزرگسالی بروز پیدا نمی کند و این بیماری می تواند به صورت لکه های قرمز بر روی بدن کودکان نیز ظاهر شود که در چنین مواردی اغلب شاهد ریشه های ژنتیکی این بیماری هستیم.

بدین معنا که افراد با داشتن سابقه ژنتیکی و خانوادگی بیماری اگزما، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. پس با این اوصاف در می یابیم که بیماری اگزما نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز بسیار شایع می باشد و به طور معمول پس از ورود به نوجوانی علائم آن بهبود می یابد.


انواع اگزما

انواع اگزما

بیماری اگزما همانند اکثر بیماری ها می تواند به شکل های مختلفی بسته به رنگ پوست بدن ظاهر شود. بدین صورت که اغلب افرادی که دارای پوست روشن هستند، لکه های قرمز رنگ اگزما را بر روی پوست خود مشاهده می کنند اما این بیماری انواع متفاوتی نیز دارد که در اینجا به برخی از مهمترین آن ها می پردازیم:

درماتیت آتوپیک

درماتیت اتوپیک یکی از انواع اگزما می باشد که به طور معمول در کودکان رایج است. به این صورت که باعث خشکی و التهاب پوست کودکان خردسال می شود اما نمی توان گفت که این نوع از اگزما صرفا بر روی پوست کودکان ظاهر می شود، بلکه ممکن است بسیاری از بزرگسالان نیز لکه های حاصل از درماتیت آتوپیک را بر روی پوست خود مشاهده کنند و اگر سریعا درمان نشود به سرعت نواحی دیگر بدن را نیز در بر می گیرد.

درماتیت تماسی

یکی از انواع اگزما که در اثر تماس مستقیم پوست با عوامل حساسیت زا خارجی ایجاد می شود، درماتیت تماسی می باشد. این نوع از اگزما می تواند نواحی مختلف بدن را در برگیرد و باعث قرمزی و سوزش یا خارش پوست بشود. برای درمان درماتیت تماسی می توانید از دارو و پماد ضد خارش یا ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

اگزمای دیشیدروتیک

علائم این نوع از اگزما غالبا به صورت تاول های کوچک بر روی کف دست و کف پا دیده می شود و طبق تحقیقات انجام شده مردان و زنان به طور مساوی در معرض این بیماری قرار می گیرند. در ابتدا بیماری ممکن است تنها سوزش و خارش بدون قرمزی پوست مشاهده شود اما پس از آن تاول های ریز بر سطح پوست شکل بگیرند و با سرعت تاول های بزرگتری را به وجود آورند.

از این رو می توان از دارو های ضد قارچ یا کرم های استروئیدی برای درمان استفاده کرد اما نکته جالب این است که استفاده از آلوئه ورا برای درمان این نوع از اگزما می تواند موثر باشد؛ چرا که ژل گیاه آلوئه ورا علاوه بر داشتن خاصیت ضد التهابی، خاصیت ضد میکروبی نیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هشت =